Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Praga z wykonawcą remontu kolejki na Petřín

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
01-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) poinformował o podpisaniu umowy z wykonawcą remontu kolejki na słynne wzgórze Petřín. Funikuler nie działa od zeszłorocznych powodzi, kiedy to ulewne deszcze znacząco podmyły i zniszczyły infrastrukturę kolejki. Wkrótce ma się to zmienić.

Zbliża się generalny remont toru kolejki na wzgórze Petřín. Funikuler nie kursuje od czasu jesiennych powodzi i osuwisk błotnych. Dodatkowo na tor i rozjazd obaliło się drzewo. Dopravní podnik hl. m. Prahy podjął wówczas decyzję, że zniszczenia są na tyle duże, że nie będą już naprawiane do czasu rozpoczęcia głównej naprawy.

Czesi poinformowali właśnie o znalezieniu wykonawcy robót i podpisaniu umowy. Pracami zajmie się firma Metrostav. Wykonawcy udostępniono już plac budowy. Kontrakt wynosi 134,01 mln koron, czyli ok 22 mln zł. – Po przeprowadzeniu niezbędnych prac przygotowawczych, w drugiej połowie marca rozpocznie się właściwa przebudowa linii. Prace budowlane potrwają około roku, natomiast instalacja systemu transportowego, testowanie i homologacja nowych wagonów kolejki zajmą kolejne 5-6 miesięcy – informuje DPP. Urzędnicy spodziewają się, że funikuler w nowej odsłonie zostanie oddany do użytku w trzecim kwartale 2026 r.

Projekt będzie polegał na całkowitej wymianie torowiska. W pierwszej kolejności zdemontowane zostaną oba wagoniki i zastąpione nowymi. Wagon nr 1 trafi do Centralnych Warsztatów DPP w Hostivařu, gdzie zostanie tymczasowo zdeponowany, aż do momentu umieszczenia go w Muzeum Transportu Miejskiego DPP w zajezdni Střešovice. Wagon nr 2 zostanie przewieziony do depozytu Narodowego Muzeum Techniki w Chomutovie. W kolejnej fazie rozpocznie się demontaż szyn, lin nośnych, schodów technicznych, słupów oświetleniowych i innych urządzeń. Następnie zostanie zdemontowana na długości ok. pół kilometra konstrukcja obiektu, na którym posadowione są tory. Wykonawca usunie starą infrastrukturą aż do poziomu gruntu.

Zbocze wzgórza Petřín wzdłuż trasy funikulara zostanie wzmocnione pięcioma odcinkami ścian składającymi się z mikropali żelbetowych. Ich dokładna lokalizacja i liczba zostanie określona po badaniach geotechnicznych. Po tak wzmocnionym podłożu wykonawca przystąpi do budowy nowego toru, który ułożony zostanie na nowej żelbetowej konstrukcji wyposażonej w odpowiednie dylatacje i odwodnienie. Oba kamienne mosty łukowe między Nebozízek a dolną stacją Újezd zostaną poddane niezbędnym naprawom, czyszczeniu, uzupełnieniu muru iniekcjami w uszkodzonych miejscach. Obiekty otrzymają również nową hydroizolację. Częścią przebudowy linii jest również kompletna wymiana oświetlenia. Istniejące słupy oświetleniowe, oprawy i kable zostaną wymienione na nowe.

– Z punktu widzenia urbanistycznego i architektonicznego nie będzie żadnych zasadniczych zmian w ramach przebudowy kolejki linowo-terenowej na Petřín. Nowa trasa będzie miała taki sam przebieg i wysokość jak istniejąca. Do montażu nowych wagonów wykorzystamy istniejącą maszynownię. Na obu stacjach całkowicie zmodernizowane zostaną pomieszczenia sterownicze z uwzględnieniem nowych technologii. Pod koniec marca tego roku złożymy wiążące zamówienie na nowe wozy, tak aby oba projekty zbiegły się w czasie, a homologacja nowych wagonów mogła się rozpocząć natychmiast po udostępnionym nowym torze – przekazuje Jan Šurovský, wiceprezes zarządu i dyrektor techniczny DPP.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwszy tramwaj Škoda 52T dla Pragi zaprezentowany

Przestrzeń

Pierwszy tramwaj Škoda 52T dla Pragi zaprezentowany

Przemysław Farsewicz 28 stycznia 2025

A jednak Bozankaya. Praga na trolejbusowych zakupach

Przestrzeń

A jednak Bozankaya. Praga na trolejbusowych zakupach

Przemysław Farsewicz 20 stycznia 2025

Kraków: Pętla Salwator po remoncie

Komunikacja

Kraków: Pętla Salwator po remoncie

UM Kraków 16 stycznia 2025

Prace w metrze – skrócona linia M1

Komunikacja

Prace w metrze – skrócona linia M1

UM Warszawa 18 października 2024

Solaris dostarczy do Pragi 20 autobusów Urbino 10,5

Komunikacja

Zobacz również:

Pierwszy tramwaj Škoda 52T dla Pragi zaprezentowany

Przestrzeń

Pierwszy tramwaj Škoda 52T dla Pragi zaprezentowany

Przemysław Farsewicz 28 stycznia 2025

A jednak Bozankaya. Praga na trolejbusowych zakupach

Przestrzeń

A jednak Bozankaya. Praga na trolejbusowych zakupach

Przemysław Farsewicz 20 stycznia 2025

Kraków: Pętla Salwator po remoncie

Komunikacja

Kraków: Pętla Salwator po remoncie

UM Kraków 16 stycznia 2025

Prace w metrze – skrócona linia M1

Komunikacja

Prace w metrze – skrócona linia M1

UM Warszawa 18 października 2024

Solaris dostarczy do Pragi 20 autobusów Urbino 10,5

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5